La escala pentatónica al alcance de todos

La escala pentatónica está constituída por una sucesión de cinco sonidos diferentes dentro de una octava que no está separada por semitonos. Se utiliza en muchas canciones tradicionales (por ejemplo Amazing Grace). Produce una sonoridad ligeramente oriental. Es muy utilizada en el hard-rock, el heavy-metal y el blues. A veces, en clase de música, se enseña a niños y jóvenes a crear canciones cortas basándose en esta escala.
Para construir esta escala debemos contar quintas justas desde la nota dada y después ordenar las notas resultantes. Ej: escala pentatónica de do:5ª (do-sol-re-la-mi) se ordenan y la escala queda de la siguiente manera: Do, Re, Mi, Sol, La.

La escala pentatónica se puede generar a partir de cualquiera de los doce tonos, basándose en una nota principal (que se llama «tónica»)
Wikipedia

Así que, ahora ya, cualquiera puede cantar Amazing Grace como Jessye Norman

…y hasta retirar al maestro.

Acerca de José Luis

Las apariencias no engañan
Esta entrada fue publicada en Música y etiquetada , . Guarda el enlace permanente.

22 respuestas a La escala pentatónica al alcance de todos

  1. maac dijo:

    ¡Qué dices como Jessye Norman! Mejor que Jessye, mejor 🙂

  2. vicicle dijo:

    Cuidado con esta escala, José Luis, que por ella bajan unas chicas irresistibles con cabellos de lino 🙂

  3. Joaquim dijo:

    La Jessye Norman impressiona, però els dos Youtubes de McFerrin són BESTIALS!.

  4. kalamar dijo:

    I jo que pensava que la pista 555 anava de quintas!!
    En Xipi (-rón) i els seus amics quan eren petitons (5-6 anys) els van ensenyar així, però en lloc de saltar dreta-esquerra feien les escales aixecant més o menys els braços. Ho agafaven de seguida i ells mateixos feien cançons ben curioses i com molt be dius sonaven molt orientals.

    Ajuda, JL! segueixo sense entendre que té a veure el sr volare amb l’escarlata o’hara…

    • José Luis dijo:

      Debo puntualizar que el que dice bien, si es que lo dice, es Mr. Wikipedia. Y lo del sr volare… Vamoaver: DOMENICO Modugno y SCARLATTI (I de Italiana Via col vento) ¿qué hacen? 🙄

      • kalamar dijo:

        tengo el dia totototo es que me xplico de pena,
        yo es que no veo ningun domenico en la película

      • José Luis dijo:

        Y yo ya no sé si me estás tomando el pelo, que me temo que sí, pero haré como que no. No hay Domenicos en la peli. (punto) Tómese el nombre del cantante y el de la actriz señalada y tenemos al autor incognito. Y si hubiera un emoticono llorando a mares o/y dándose cabezazos, lo pondría 🙂

  5. Josep Olivé dijo:

    I heavy-puccini tambè la va utilitzar, amb molt d’èxit per cert. Macferrin fantàstic però lo de kalamar i Modugno és brutal! hahahaha…i vinc del post del concurs on ha començat el desconcert…hahaha…molt bo, molt bo…

    • Josep Olivé dijo:

      …McFerrin…McFerrin…i no com l’he escrit…jo si conec a Doménico Modugno, però està clar que no coneixia prou a McFerrin… 🙂 🙂 🙂

    • José Luis dijo:

      Heavy-puccini? Pero no em parlis de Modugno, que em poso a cridar

      Els Mac y els Mc sempre son un problema. El més clar es maac.

      • Josep Olivé dijo:

        Si, si, molt heavy, perque s’en fa un fart d’utilitzar aquest tipus d’escales a la Butterfly i a Turandot…. Sí, ja sé que no vols que es parli del Doménico però jo vull veure com s’acava lo de kalamar…ho necessito… 🙂

      • kalamar dijo:

        se acaba así:
        no te lo vas a creer, acabo de darme cuenta que DEBAJO del cartel de la Scarlett hay un audio del Mondungo ese.
        capito,
        y perdona el follón, todo es por culpa de no fijarme bien
        y yo venga a buscar al Mondugno en la peli!!

        :shy:

      • José Luis dijo:

        Josep, per acabar d’adobar-ho, ara li diu Mondugno…

      • kalamar dijo:

        JL, pq no funcionan los emoticones, hoy?

      • Josep Olivé dijo:

        Des de Madrid, disfrutan com podeu compendre en aquestes hores post-partit (i demà a la feina més encara…jejeje)…i com no, escoltant a un cantant que no coneixia, crec que es diu Mandinga, cantan alló de…voooolaaareeee…. oh, oh, oh, oh…caaaantare….oh, oh, oh oh… 🙂 🙂 🙂

  6. OLYMPIA dijo:

    Parlant de l’escala pentatònica, Juan Claudio Cifuentes que, com deus saber, fa molts anys que fa un programa de jazz a R.N. de E., va dir que la distorsió de les melodies que fa el jazz prové dels primers negres portats com esclaus a les Amèriques perquè eren pentatònics. Quant alguns aconseeguien de ser llogats a cafès i cinemas per tocar el piano, s’avorrien de fer sempre el mateix i, quan els semblava, distorsionaven les cançons. Cifuentes és molt seriós i trobo l’explicació molt convincent. Així s’entén aquesta capacitat de reinventar les cançons que tenen els grans cantants negres.
    Salutacions J. L. and Co.

Dejar un comentario

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Salir /  Cambiar )

Google photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google. Salir /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Salir /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Salir /  Cambiar )

Conectando a %s