La escala pentatónica está constituída por una sucesión de cinco sonidos diferentes dentro de una octava que no está separada por semitonos. Se utiliza en muchas canciones tradicionales (por ejemplo Amazing Grace). Produce una sonoridad ligeramente oriental. Es muy utilizada en el hard-rock, el heavy-metal y el blues. A veces, en clase de música, se enseña a niños y jóvenes a crear canciones cortas basándose en esta escala.
Para construir esta escala debemos contar quintas justas desde la nota dada y después ordenar las notas resultantes. Ej: escala pentatónica de do:5ª (do-sol-re-la-mi) se ordenan y la escala queda de la siguiente manera: Do, Re, Mi, Sol, La.
La escala pentatónica se puede generar a partir de cualquiera de los doce tonos, basándose en una nota principal (que se llama «tónica»)
Wikipedia
Así que, ahora ya, cualquiera puede cantar Amazing Grace como Jessye Norman…
–
…y hasta retirar al maestro.
¡Qué dices como Jessye Norman! Mejor que Jessye, mejor 🙂
Gracias; no creía que se me oyera desde tan lejos 😉
Cuidado con esta escala, José Luis, que por ella bajan unas chicas irresistibles con cabellos de lino 🙂
Lo cual podría querer decir que…
… esto es pentatónico, verdad? (Y esto sí que es una pista y no lo de otros)
Sí señor. Cinco puntos y un plus, en caso de empate, por las referencias cruzadas. 🙂 Qué grande Michelangelo!! Oh, perdón por el lapsus 🙂
La Jessye Norman impressiona, però els dos Youtubes de McFerrin són BESTIALS!.
Y curiosíssims. Aixó de la música cada cop em sembla més misteriós.
I jo que pensava que la pista 555 anava de quintas!!
En Xipi (-rón) i els seus amics quan eren petitons (5-6 anys) els van ensenyar així, però en lloc de saltar dreta-esquerra feien les escales aixecant més o menys els braços. Ho agafaven de seguida i ells mateixos feien cançons ben curioses i com molt be dius sonaven molt orientals.
Ajuda, JL! segueixo sense entendre que té a veure el sr volare amb l’escarlata o’hara…
Debo puntualizar que el que dice bien, si es que lo dice, es Mr. Wikipedia. Y lo del sr volare… Vamoaver: DOMENICO Modugno y SCARLATTI (I de Italiana Via col vento) ¿qué hacen? 🙄
tengo el dia totototo es que me xplico de pena,
yo es que no veo ningun domenico en la película
Y yo ya no sé si me estás tomando el pelo, que me temo que sí, pero haré como que no. No hay Domenicos en la peli. (punto) Tómese el nombre del cantante y el de la actriz señalada y tenemos al autor incognito. Y si hubiera un emoticono llorando a mares o/y dándose cabezazos, lo pondría 🙂
I heavy-puccini tambè la va utilitzar, amb molt d’èxit per cert. Macferrin fantàstic però lo de kalamar i Modugno és brutal! hahahaha…i vinc del post del concurs on ha començat el desconcert…hahaha…molt bo, molt bo…
…McFerrin…McFerrin…i no com l’he escrit…jo si conec a Doménico Modugno, però està clar que no coneixia prou a McFerrin… 🙂 🙂 🙂
Heavy-puccini? Pero no em parlis de Modugno, que em poso a cridar
Els Mac y els Mc sempre son un problema. El més clar es maac.
Si, si, molt heavy, perque s’en fa un fart d’utilitzar aquest tipus d’escales a la Butterfly i a Turandot…. Sí, ja sé que no vols que es parli del Doménico però jo vull veure com s’acava lo de kalamar…ho necessito… 🙂
se acaba así:
no te lo vas a creer, acabo de darme cuenta que DEBAJO del cartel de la Scarlett hay un audio del Mondungo ese.
capito,
y perdona el follón, todo es por culpa de no fijarme bien
y yo venga a buscar al Mondugno en la peli!!
:shy:
Josep, per acabar d’adobar-ho, ara li diu Mondugno…
JL, pq no funcionan los emoticones, hoy?
Estarían reservandose para el Barça
:shy: no me consta
Des de Madrid, disfrutan com podeu compendre en aquestes hores post-partit (i demà a la feina més encara…jejeje)…i com no, escoltant a un cantant que no coneixia, crec que es diu Mandinga, cantan alló de…voooolaaareeee…. oh, oh, oh, oh…caaaantare….oh, oh, oh oh… 🙂 🙂 🙂
Parlant de l’escala pentatònica, Juan Claudio Cifuentes que, com deus saber, fa molts anys que fa un programa de jazz a R.N. de E., va dir que la distorsió de les melodies que fa el jazz prové dels primers negres portats com esclaus a les Amèriques perquè eren pentatònics. Quant alguns aconseeguien de ser llogats a cafès i cinemas per tocar el piano, s’avorrien de fer sempre el mateix i, quan els semblava, distorsionaven les cançons. Cifuentes és molt seriós i trobo l’explicació molt convincent. Així s’entén aquesta capacitat de reinventar les cançons que tenen els grans cantants negres.
Salutacions J. L. and Co.
No se si ho entenc gaire bé, poser el que fa aquest senyor
Aquesta es un altre interpretació: PenTatonic song
Salutacions!
Pingback: Explicando qué es una fuga a cuatro voces… ® | Ancha es mi casa