Շահնուր Վաղինակ Ազնավուրյան: Շնորհավոր տարեդարձ

Aznavour 1965

Ochenta Noventa cumple hoy el señor Shahnourh Varinag Aznavourian (Շահնուր Վաղինակ Ազնավուրյան en su armenio natal, si la wikipedia no engaña), y hace ya medio siglo que escuchamos sus gloriosas canciones. ¡Շնորհավոր տարեդարձ, Feliz aniversario al gran Charles Aznavour!

aznavour-

Aznavour 1982

aznavour

Acerca de José Luis

Las apariencias engañan... o no.
Esta entrada fue publicada en Música y etiquetada . Guarda el enlace permanente.

30 respuestas a Շահնուր Վաղինակ Ազնավուրյան: Շնորհավոր տարեդարձ

  1. rexval dijo:

    Un excelente cantante que también hizo de actor. Quizá muchos no sepan que por su condición de armenio tuvo que irse de su tierra cual judío en el III Reich. Los nazis no fueron los primeros genocidas. Tenía como precedente el que hicieron los turcos con armenios, giregos y kurdos. Todo esto ni se comenta, pocos lo saben. El caso es que los turcos, tan europeos ellos, asesinaron a un millón y medio de armenios. No pasó nada. Hitler reparó en ello y lo multiplicó.

    Los armenios son un pueblo singular. La iglesia armenia fue la primera en tener carácter de estado, mucho antes que los romanos. Su lengua también es singular, como su alfabeto, que es propio de ellos.

    De todo este asunto tan solo “trascendió” una película de Kazán, “América” que narra la salida de los griegos que vivían en zona turca, Unos fueron a Grecia y otros a América, como este señor que acabó siendo director de cine “izquierdista”, pero que cambió de chaqueta y se dedicó a chivarse de su compañeros, como hizo Reagan, en la época de la caza de brujas. Eso sí, como cineasta fue excelente.

    De los kurdos, ni palabra. Son una nación sin estado machacada por Turquía, Irak y Siria.

    Bueno, me he puesto lúgubre. No puedo evitarlo cada vez que veo a este señor que tan bién se integró en Francia que es un de os mayores representantes de la canción francesa.

    • José Luis dijo:

      No era mi intención

      • timamót dijo:

        A més de Kazan modernament el film “Ararat” d’Atom Ergoyan també tracta el tema del genocidi armeni fent servir una referència més o menys directe del pintor Arshile Gorky que va acabar fent-se nordamericà. La recomano. Charles Aznavour hi participa en el film.
        El premi Nobel de Literatura Orhan Pamuck va haver de marxar una temporada als USA i va amb guardespatlles, després de l’assasinat d’un amic seu i periodista armeni amb el qual havien denunciat el tema del genocidi.
        Vaig sentir per ràdio no fa gaire que Turquia reconeixia la matança d’armenis, però es negava a admetre el “genocidi” (cosa que l’obligaria a una reparació econòmica molt important).

        • timamót dijo:

          Sobre la “hi” en la frase “participa en el film”

        • José Luis dijo:

          No recordo que la excel•lent “América, América” de Kazan parles ni indirectament del genocidi, era la historia d’un emigrant, de fet, autobiogràfica. I que va continuar amb “El compromiso”, molt diferent i molt bona també.

          Pensaba que Egoyan era canadenc, d’ell vaig veure “Exótica”, que llevat de un ball amb cançó de Cohen, em va semblar una presa de cabell. O no vaig entendre res.

          Pobre Aznavour… acabem parlant de genocidis i amb cançons d’un altre….🙂

          • lluisemili dijo:

            Crec recordar que “América…” comença amb unes imatges de soldats a cavall que entren a mata degolla en un poblat armeni. No és el tema central com si que ho és, en canvi, d'”Ararat”

          • rexval dijo:

            Haré un último comentario y callaré para siempre. Kazan es uno de mis directores favoritos, con luces y sombras en lo personal. Era griego, un griego que tutuvo que abandonar Turquía huyendo de la opresión turca. Los turcos no solo mataron armenios, sino griegos y kurdos. “América, América” es la menos “americana” de sus películas. No sigue las reglas de Hollywood. Es una biografia realista del mismo. Un efecto colateral de estos hechos fue que con él tuvimos al responsable de “¡Viva Zapata!” y otras películas en las que aborda el tema político. Con la caza de brujas cambió de chaqueta, pero siguió siendo uno de los grandes.

            Otro griego que también aborda cuestiones políticas es Costa Gavras. Me gusta este tipo de películas que denuncian hechos y hacen pensar, aunque una buena comedia como las de Wilder, judío que tuvo que “emigrar”, son de mi agrado. Precisamente, estoy preparando algo de él para mi blog. Comenzaré con una escena wagneriana llena de sentido del humor. A tener en cuenta que su madre murió en Auschwitz.

          • José Luis dijo:

            Memòria prodigiosa, es veuen unes ominoses potes de cavall que diuen molt, i els primers minuts (que no deuria haver oblidat) parlen de la opressió dels turcs, encara que no de genocidi. Quina pelicula, m’he quedat fascinat amb aquest inici

          • José Luis dijo:

            I desprès surten els soldats “a mata degolla”, efectivament. Amb vosaltres no es pot… i jo no aprenc…😀

          • Josep Olivé dijo:

            Dos contra un…consola’t…………..i vaja parella!🙂

          • José Luis dijo:

            Si, noi, t’agraeixo la comprensió, sempre surto escaldat…😀

  2. Josep Olivé dijo:

    Me ha gustado muchísimo la primera canción que muestras. Tiene muchas Aznavour que me gustan pero esa no la conocía. Y no es solo lo que canta, sino como la canta y como dice lo que canta, que demuestra y confirma lo que dice Regi, que también era (buen) actor.

  3. angels dijo:

    Informaré a Clara ,que en Armenia (adonde se dirige ) nació Charles Aznavour y creo recordar al fabuloso y joven violinista Katchatryan. En el dia de hoy ,felicitar a Aznavour por sus preciosas canciones y su estilo irrepetible.(el nombre del violinista ,creo que lo he masacrado,!perdón!)
    Adióoooooos y U.A. 🙂

    • José Luis dijo:

      Recuerdas bien, y si no quiere que lo masacren, que se cambie el apellido, cada vez hay que mirar cómo es. Y te has ganado una propina, una canción de un armenio llamado Komitas, que eso es un apellido. Pero no mires mucho el video, que está desfasado y puedes pensar que te has quedado sorda😀

  4. Joaquim dijo:

    No m’ agradaria semblar impertinent però si el senyor Aznavour va néixer el 22 de maig de 1924 a hores d’ara té 90 anys.
    No cal dir que gràcies per aquest regal d’aniversari.
    No aniré al Liceu ja que malgrat que el micro fa miracles, no sóc mitomen, i penso que potser hauria de deixar-ho estar.
    Llarga vida a ChA

    • José Luis dijo:

      No ets impertinent, ets Superman.😀
      De rés, una ocasió per sentir un cantant unic. Pensaba que ja havia tancat d’una vegada, porta mil anys despedint-se… com som.

    • Gloria Aparicio dijo:

      AH!!! Joaquim menys mal que tu m’ho aclares doncs quan he llegit 80 ????? he pensat no pot ser si jo l’escoltava en plena adolescencia……A mi el senyor Aznavour tot i que te cançons molt boniques, mai em va possar pell de gallina i com actor era molt fluixet , en aquells temps hi havien a França baladistes molt millors, això es clar al meu gust……jo em desfeia amb Ives Mountand ,perdona he oblidad com s’escriu……

  5. rexval dijo:

    Jo no faria acudits amb el mot “massacrar”. A Intenet hi ha fotos horribles amb xiquets armenis massacrats. Aznavour a més de cantant i actor era , és, una persona compromesa políticament. En l’última pel·lícula que el vaig vore feia de comerciant jueu que acaba massacrat precisament.

    A Turquia, que vol ser Europa, és delicte afirmar que va existir un genocidi d’armenis, tampoc es pot dir que les ruïnes gregues són gregues, sinó romanes, i al kurds els neguen el nom i els diuen ·”turcs de les muntanyes”. Això em recorda quan als valencians ens diuen “levantinos”.”del Levante Español”

    • José Luis dijo:

      No sé si Angels se dará por aludida, porque yo mismo me he dado cuenta por casualidad, de modo que me anticipo: El apellido de ese estupendo violinista es muy dificil de escribir, y una página en la que hablaba de él, empezaba precisamente comentándolo. Empieza a parecerme que ves siempre cinco patas al gato, y siempre la misma, más o menos como los que sacan a pasear a Hitler en cuanto nombran a Wagner. Y ya vale.

      • rexval dijo:

        He llegit l’apunt del violinista. Efectivament, el seu nom és difícil de pronunciar i escriure. No obstant això, en el context de la conversa crec que “massacrar” no és la paraula més adequada a utilitzar per a referir-se a una dificultat ortogràfica. Ara bé, allà cada qual.

        • José Luis dijo:

          Qui busca troba el que vol trobar. I hi ha qui nomes llegeix per confirmar els seus prejudicis. Massacrar es un verb que no es la primera vegada que sento aplicat a coses. Es possible que a Angels li hagi vingut inconscientment al cap al haver-lo llegit ara aquí; o no, però m’ofèn que pensis que volgués riures del fets que has portat aquí. D’altre banda, no soc amic de proclames verbals, tan fàcils i autocomplaents, i menys quan neixen de interpretacions tan gratuïtes del que son i pensen els altres. T’estàs equivocant de lloc, aquí no juguem a aixo.

          • rexval dijo:

            No era la meua intentenció. Perdó a tot el món. Senzillament em va cridar l’ús d’eixa paraula després del que s’havia comentat. Per altra banda, solament s’onfén qui vol ofendre’s. Com que jo no tinc “prejudicis”, ni “autocomplaent” ni m’agraden les “interpretacions gratuïtes”, etc. , efectivament m’estic equivocant de lloc.

            Jo crec que havia quedat clar, però deu ser una altra “interpretació gratuïta” meua. Això sí, en cap moment he pretés ofendre ningú. I demane perdó per tercera vegada si algú s’ha sentit ofés. Tinc una alumna armènia i aquest tema el tinc molt a prop. Sa iaia va contar-me coses esgarrifoses.

            Per a alegrar la cosa, música de noces armènia i disculpeu-me si us he emprenyat:

  6. angels dijo:

    !Gracias !,y siento haber creado un conflicto ,tan involuntario como innecesario,! De todas maneras Perdón a quien se haya sentido ofendido. U.A.y adióoooos 🙂

Dejar un comentario

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s