El canto de las sirenas (XVI) (EBNDCD) – Una Summa musical

quadrivium

El Ancien Régime todavía está vigente en J.S. Bach. Él mismo, consciente de que su mundo se estaba modificando, o de que el estilo galante –primer emisario del hedonismo de la Ilustración- tomaba cuerpo en una nueva generación, consagró sus últimos años a codificar las grandes Summas en las cuales desplegaba todo su dominio de la invención musical. Un esfuerzo de abstracción y síntesis que aunaba en un único principio –artístico y científico- lo que algunos grandes contemporáneos como Isaac Newton o G.W. Leibniz habían conseguido en sus respectivos territorios.

Newton había formulado la ley de la gravitación universal. Igualmente J.S. Bach podía probar la ley del temperamento igual (nombre común del sistema temperado de doce notas, sistema de afinación característico de la música occidental. En un sistema temperado, la “distancia” de cada nota del sistema a su vecina es la misma). Mostraba la modalidad de composición que en cada tonalidad podía realizarse, y verificaba, de este modo, los principios generales de la armonía musical que posibilitaba la unificación del espacio musical tonal (como su contemporáneo Jean Philippe Rameau hizo en el terreno teórico con su Tratado de armonía).

Leibniz había concebido el universo físico y espiritual a partir de una infinidad de mónadas individuales, cada una de las cuales era una perspectiva del universo, un auténtico microcosmos. Pero las superiores, las espirituales, no se limitaban a percibir el universo; apercibían el mundo espiritual, divino, a través de su propia reflexión interior. También la máxima expresión del arte de J.S. Bach, el principio de la fuga, mostraba un sujeto máximamente individualizado que constituía un punto de vista, una perspectiva, un verdadero espejo del universo: una auténtica mónada espiritual (…) que en el curso de su desarrollo revelaba todos los aspectos del mundo que, cual espejo, reflejaba. Y lo hacía a través de una pluralidad de voces que, desde alturas diferentes, enunciaban el sujeto de la fuga, desplegándolo en escalonada exposición, y entrelazando con ella una aposición, o contra-sujeto, que permitía que se desarrollase el juego del contrapunto.

La maestría técnica de J.S. Bach hacía posible que el universo de la fuga se desplegase en un enciclopédico juego de espejos. Y su arte de componer (…) parecía emular el desafío newtoniano de la ley de gravitación universal en el terreno especulativo de la música.

En ese olimpo de la época, junto a Isaac Newton, y su comprensión (astronómica) de lo infinitamente grande, y a Leibniz, y su exploración (matemática) delo infinitamente pequeño (…) aparecía de pronto el genio musical que daba la réplica a filósofos y científicos.

J.S. Bach habría comprobado una ley de gravitación de los objetos musicales a partir de sus tonalidades (…) y a partir del temperamento igual. Y habría asumido en forma musical el principio de individualización de G.W. Leibniz al determinar, a través de innumerables fugas, sujetos de perspectiva diferenciada (…) al modo de las mónadas de este filósofo, todas con un mismo sujeto musical (…) provisto de su pertinente contra-sujeto, caracterizados en su Affekt correspondiente…

J.S. Bach habría promovido, de este modo, la exploración sistemática y gradual, tonalidad tras tonalidad, de ese “temperamento igual” recién descubierto, en un recorrido que incluía los dos modos, mayor y menor, y los sostenidos y los bemoles. Esa prueba magistral se plasmaría en los dos libros de El clave bien temperado. Del número uno del primero en do mayor al último del segundo en si menor, aquí del clave al piano, principio y fin de las cuarenta y ocho etapas de un fascinante viaje musical

Pero no sería esa la única Summa musical que codificó este músico empeñado en sintetizar el arte de componer y la alta ciencia especulativa musical, o en restaurar el gran designio de ciencia y filosofía musical de tradición pitagórica y medieval. También compendió lo que Albert Schweitzer llama el diccionario de todos sus temas y motivos: su Pequeño libro de órgano.

Y todo ello como presagio de las grandes Summas con las que culminó su aventura musical: sus piezas de música especulativa: las Variaciones canónicas, la Ofrenda musical, El arte de la fuga y la (…) obra testamentaria monumental, suma y compendio de toda su obra vocal que es la Misa en si menor. (…) Con todo ello, Bach consumó algo comparable al gran edificio de Leibniz, pero consiguiendo añadirle una expresión emotiva y sensorial, afectiva y apasionada, que sólo la música puede proporcionar. Gratias agimus tibi.

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Todo lo que en estas páginas aparece en este color verde, son citas literales del libro El canto de las Sirenas de Eugenio Trías; en negro están los ajustes gramaticales, lo resumido y todo lo que proviene de su texto. Y en este azul, lo añadido, comentarios propios y definiciones o explicaciones de terceros, a menudo de la wikipedia.

Acerca de José Luis

Las apariencias engañan... o no.
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29 respuestas a El canto de las sirenas (XVI) (EBNDCD) – Una Summa musical

  1. rexval dijo:

    Si ens pregunten pels genis de la música, segur que el primer que diem és Bach, considerat el pare de la música; però hi hagueren més de 100 Bachs. Uns família que durant més de dos segles va produir músics a dojo. Així que hem de dir que ens referim a J.S. Bach i tots contents. Però això no ha segut sempre així. Tot funciona a base de clixés que repetim. Fent c onstar que a mi particularment JS Bach em pareix uns dels millos compositors de la història, m’agradaria dir que en vida soalment es va moure per una zona ben petita d’Alemanya del nor i que encara que va ser admirat per molts músics de l’època al final de la seua vida ja no interessava. Passà pràcticament a l’oblit. Mai no va ser conegut ni reconegut, excepte per molt poques persones. Va ser considerat un “artesà” de la música, encara que arribà a conéixe al rei de Prússia, Frederic el Gran, conegut per la seua afició a la música. El pobre Bach va quedar-se cada volta més a soles. A més va quedar-se ceg progressivament. Mor en 1750.

    En època de Mozart, quan algú deia Bach es referia a un dels seus fills, a CFE Bach. Aquest sí que va ser reconegut com a “geni”. Va ser adorat per Haydn, Mozart i Beethoven, que es consideraven “fills” d’aquest senyor. La música de son pare ja havia estat oblidada. El Bach per exel.lencua va ser aquest, que va dominar el panorama musical europeo durant bona part de XVIII. Però això no vol dir que la seua “genialitat” fora acceptada per sempre més. Al contrari. En el XIX ja havia passat a l’oblit, com son pare. Va ser Mendelsshon qui va “recuperar” a JS Bach senzillament perquè en la seua ben nodrida biblioteca hi era una partitura de “La passió segons sant Mateu” qu ell va “actualitzar” segons els gustos de l’època. L’estrena va ser un èxit clamorós. Havia ressucitat Bach, és ha dir, JS Bach. Hui en dia la unanimitat sobre la seua “genialitat” és absoluta. Ningú no gosaria posar-la en dubte. En definitiva, que tot és molt relatius i repetim com lloros el que està establert en un moment donat. Ara JS Bach és el “pare” de la música – “déu”, en diuen alguns – però realment és un convencionalisme que no sabem quant durarà.

    • José Luis dijo:

      El título habla de summa, no de ressta, deporte para el que siempre sobran profetas. Te ruego que me excluyas de tu lista de loros, y me alegro de haber nacido en una época en la que he podido conocer a Bach y escucharlo en espléndidas condiciones tanto como quiero, tanto como puedo escuchar a los olvidados si quiero. Si en el futuro cambian de gusto, mejor para ellos si les gusta tanto como a nosotros Bach, o peor si se ha cambiado tanto como para preferir, pongamos, a Kenny G. El pasado no siempre fue mejor ni igual. En conjunto, claramente peor. Cambio y corto.

      • rexval dijo:

        Jo estic per sumar, home. JS Bach és un dels meus fetitxes. M’encisa, sobre tot en “La Passió secundum Mateu” que crec que és una de les comeres de la música occidental. Senzillament feia esmet que també en tenim més Bach, especialment CPE, que era amic de Mozart.
        El que no comprenc és això: “Te ruego que me excluyas de tu lista de loros.” perquè jo no tinc “lloros” sino amics i coneguts, que son homo sapiens sapiens. De totes maneres sempre és millor “loros” que altres animals que m’estalvie escriure. Els lloros i periquitos són molt simpàtics.

    • Josep Olivé dijo:

      La genialitat de Bach entre cometes?
      El reconèixement unànim de la seva paternitat musical és una convenció?
      Ens repetim com a lloros els que sentim profunda admiració per un músic tan enorme?
      Si us plau.

      • regi60 dijo:

        Et responc, Josep, per educació perquè això ja sembla mania persecutòria. No has comprés o no has volgut comprendre el que he dit i és molt senzill. Sí, a mi, repetisc, A MI, em pregunten pels quatre genis de la música diria: JS BACH, Mozart, Beethoven i Wagner. És clar? Jo sóc el primer a gaudir de JS BACH, és més, considere que La passió segons sant Mateu és una de les obres més excepcionals de tota la música occidental. ÉS CLAR? És que abans de contestar i més com ho fas has deCOMPRENDE el que has llegit si és que ho has fet.

        Convencions. Clar que n’hi ha. Com que tu has estudiat música i probablament la biografia de JS Bach, sabràs perfectament que mai arribà en vida ni de lluny a ser considerat el geni que ara tothom – jo TAMBé – considerem que és. És clar? Sabràs que el primer de tots els Bachs – més de cent en dos segles i mig – en ser considerat GENIAL va ser el seu fill CPE Bach. És clar? Així pensava Mozart per exemple, que no era un lloro sinó un dels compositors més genials de la història. SI US PLAU… Supose que sabràs que Mendelssohn va ser qui va recuperar a un músic oblidat anomenat JS Bach, perquè fins eixe moment, BACH era el fill, CFE Bach, que va estar en la cort del rei de Prússia. Abans son pare va estar per afinar l’orgue encara que tambécomposà. Va ser ell que “endollà” el seu fill. Mendelssohn era de familia rica i tenia coses valuosoes, com ara partitures antigues. Així va “ressucitar” a JS Bac h, per a ser exactes va fer una adaptació de l’obra del compositor GENIAL a la música del moment,és a dir, al gust romàntic – jo tinc en CD corresponent – i la va dirigir a Leipzig si no em falla la memòria davant un músic anomenat Wagner. A parit d’aquell moment i fins ara JS Bach va ser recuperat – perquè havia caigut en l’oblit – i va ser considerat “geni”. Eixa és exactament la història de JS Bach. La pots trobar en qualsevol manual sobre el tema. I fes el favor de no tractar-me com si no tinguera trellat que jo sé distingir entre una pel.lícula i el que dieuen els llibres de música.

        I no faces creure que jo li lleve importància a JS Bach, perquè no ho he fet mai. Sempre ha segut un dels meus favorits, senzillament em faig preguntes i m’ho qüestione tot com va qualsevol persona educada i intel.ligent encara que no siga burgesa sinó de classe treballadora. Et recomane el llibre de musicologia de Leonardo Waisman on es planteja aquesta mateixa qüestió i tracta el tema de Bach i de Mozart en comparació als seus contemporanis. Què es pensava aleshores i que es pensa ara. El professor Waisman és especialista en el barroc i el classicisme. Alguns dels seus llibres es poden trobar a Internet.

        SI US PLAU…. doncs sí JS Bach passà a ser “geni” després de mort. Un segle després.
        I ja no tinc RES MÉS a dir. M’estime més parlar amb la meua llista de “lloros” com tan educadament s’ha referit un senyor ací mateix referint-se a persones que ni coneix i que no solament les tinc en gran estima, és que són persones de què aprenc molt: professors de música, d’història, músics professionals, etc. No són “lloros”. En tot cas el “lloro” seré jo.

        Adéu-siau.

      • José Luis dijo:

        Moltes gràcias Josep per l’efecte de les teves tres breus preguntes. Lloat sia Bach.

  2. timamót dijo:

    Sense necessitar els grans conceptes del filòsof, aquesta humil practicant de Bach en té prou treballant qualsevol Invenció (no oblidem exercicis per l’educació musical) per adonar-se de com era de gran JS Bach. No diguem quan treballes una petita fuga. I tot això sent una ignorant (de teoria musical i d’altres).
    Això que l’autor diu que la Missa és suma i compendio, jo també he llegit que el que passa és que moltes parts segueixen el “procediment paròdic”, o sigui que JS Bach fa servir fragments de composicions anteriors, reescrites amb un text diferent i vinculades pels afectes. Per exemple si en la cantata BWV 29 el coral canta l’agraïment a Déu, la música s’integra en el Gratia del Gloria. O en la cantata que es cantava el dolor per la mort (BWV 12) es recicla per al Crucifixus.
    També em sembla recordar que es discutia la unitat de la Missa, que no va ser interpretada mai junta en temps de Bach.
    Maques les il·lustracions de la Hewitt i del Gloria
    I, naturalment he anat a buscar el meu estimat Kempff en la seva transcripció per piano de la BWV 639 que has posat en versió d’orgue

    • Josep Olivé dijo:

      Efectivament, efectivament, treballar els petits preludis i fugues i les invencions per a piano son els intants de major plaer que he tingut en la meva época d’estudiant.´Quan un per fi té la peça ben enllestida, tocar-la per a un mateix, amb aquest “swing” bachià, amb aquest diàleg mà dreta, aquesta perfecció quasi matemàtica amb que han de caure els dits sobre de les tecles i que lo que hauría de sonar fred sona càlid i proper… Una invenció, prop de dos minuts, potser ni això, la toques amb els ulls tancats i per molt sencilla que sigui l’obra, comprens la grandesa del que estas tocant, i lo més bonic de tot, que ets sens, durants un segons, músic i artista. El públic? No n’hi ha. No fa falta. Goig personal i intransferible.

    • José Luis dijo:

      Sí, també jo ho havia llegit. I d’un reciclatge d’en Bach triat per una missa amb intenció testamentaria no podia sortir cap altra cosa que una missa en Si señor, com deia aquell. D’altra part, m’ha semblat molt interessant el paralel.lisme amb el gran científic i el gran filòsof del seu temps.

  3. Josep Olivé dijo:

    La “summa” con que Bach se nos despide, “Las canónicas…”, “La ofrenda…”, “El arte de la fuga…”, “Missa en si menor…” es un testamento musical incomparable. y no lo es por su extraordinaria calidad sino por su naturaleza introspectiva y didáctica. Efectivamente especulativa, tal como nos escribe Trias. La maravillosa recreación de la Ofrenda, fruto de unas improvisaciones (creo que a seis voces, hablo de memoria) sobre un tema que el mismísimo emperador de Prusia le expone en su visita a Postdam, el valor incalculabre de “El arte de la fuga”, obra teórica, sin definición de instrumentación y en la que sepone cada voz en pentagramas individualizados, obra paradigmatica en la que vuelca su inmenso saber de una forma musical que ya había iniciado su declive en su tiempo, el compendió de años encerrados en forma de parodia en su Misa tan bien resumido y explicado por Timamot, y quisiera añadir una obra como la del “Clave bien temperado”, que desencalló, de manera otra vez didáctica, el problema de siglos acerca del sistema de afinación pitagórico y afines, posibilitando bajo un mismo sistema temperado la escucha de sus preludios y fugas en todas las posibles tonalidades mayores y menores (24)…y por partida doble…todo eso, efectivamente, estamos hablando de música especulativa, que el tiempo, y solo el tiempo ha tornado en hermosa, brillante, emocionante y maravillosamente especulativa. Una joya para la humanidad entera.

    • Josep Olivé dijo:

      Bueno, tengo porblemillas aun con la visión, jejejeje…y los dedos me teclean cosas que…donde digo..”…y no lo es por su extraordinaria calidad…”…es evidente que lo que mis dedos deben teclear es…” y no lo es SOLO por su extraordinaria…”. No la liemos….y algunos errores más leves, culpa de mis dedos y solo de mis dedos, jejejeje… pero que se entienden.

    • José Luis dijo:

      No tengo comisión, pero Trias no podía olvidar El clave bien temperado:

      “J.S. Bach habría promovido, de este modo, la exploración sistemática y gradual, tonalidad tras tonalidad, de ese “temperamento igual” recién descubierto, en un recorrido que incluía los dos modos, mayor y menor, y los sostenidos y los bemoles. Esa prueba magistral se plasmaría en los dos libros de El clave bien temperado”.

      “Y todo ello como presagio de las grandes Summas con las que culminó…”

      Del resto de tus comentarios, no digo nada: Leer y aprender

  4. Ângels dijo:

    Yo acabo de llegar y me apunto con los “lloros” !mecachís que dificil! que hay quien ve en sus obras ,no sé que lios ,cuando lo único que hay es música pura .Como ya os habeis explicado perfectamente ,yo no digo nada más y os digo U.A.y adióooooos y una buena taza de tila.
    a 🙂

  5. carlphilipp dijo:

    Hasta tal punto tienes razón con lo de las summas, que frecuentemente especulo en clase con que John Taylor, el médico que cegó a Handel y cegó y mató a Bach fuese un viajero del tiempo temeroso de cuáles hubieran sido los resultados de que Bach hubiese completado su obra. No lo digo en serio, claro, sólo para que los alumnos no lo olviden.

  6. carlphilipp dijo:

    Añado, por si fuera de interés, un artículo mío en que se explican algunas circunstancias de la última obra de Bach http://enriqueblanco.net/2004/09/cabalismo-en-musica-el-14-en-bach-y-2/

  7. carlphilipp dijo:

    Harás muy bien. Fusila a placer todo lo que te parezca interesante de mi blog

  8. lluisemili dijo:

    Acabo de llegir “Les incerteses” de Jaume Cabré que quan fa referència a Bach (Johann Sebastian) l’anomena “Bach nostro senyor”.

    Copio aquest fragment:
    “(…) És que penso en András Schiff fa uns quants anys, dret davant del piano fent capades tímides per respondre a l’entusiasme del públic. Però el que no he dit és que, en aquell concert que rememoro, dedicat a les partites per a teclat, i interpretat en un piano i amb la partitura al davant, en acabar cada obra Schiff s’aixeca i fa una reverència ala partitura i llavors saluda al públic. I en acabar el recital, agafa el conjunt de partitures i l’aixeca davant del públic. És per timidesa? No: és perquè ell sap que no és res sense Bach nostro senyor. Ell només n’és el “traductor” actual, i en vindran d’altres que faran la seva pròpia lectura (…)”

    Pagaria per haver-ho viscut.

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